آندوسکوپی حنجره در ارومیه

بهترین مرکز صوت درمانی در ارومیه

بهترین مرکز صوت درمانی در ارومیه، اختلالات صوتی مانند گرفتگی صدا و لارنژیت را با تمرینات تارهای صوتی درمان میکند. این روش به افرادی که به اختلالات صوتی مبتلا هستند کمک میکند تا ناهنجاری های صوتی خود را تغییر دهند و تارهای صوتی خود را بهبود ببخشند. این تمرینات کمک میکند صدای شما قوی تر و رساتر به نظر برسد.

در اینجا میخواهیم شما را با بهترین مرکز صوت درمانی در ارومیه آشنا کرده و بگوییم که به چه خدماتی به درمان اختلالات صدایی شما میپردازند. پس با ما همراه باشید

آیکن سبز رنگ تیم
تیم مجرب
با سال ها تجربه عملی و عملی
با علم روز دنیا
با پرسنل تحصیل کرده در خارج از کشور
آیکن تجهیزات پزشکی
تجهیزات بروز
دارای بروزترین تجهیزان توانبخشی
متدهای روز دنیا
استفاد از روش های درمانی بروز دنیا

صوت درمانی چیست؟

صوت درمانی در ارومیه زیرمجموعه‌ای از روش‌های گفتار درمانی صدا محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان مشکلات مربوط به حنجره و صوت‌های خروجی را درمان کرد. این روش درمانی از طریق تغییر در رفتار صوتی و سبک زندگی فرد بیمار انجام می‌شود. با راه‌کارهایی که در این روش درمانی وجود دارد، می‌توان صدا را تقویت کرده و صوت بیمار را به دوران قبل از بیماری یا اختلال ایجاد شده بازگرداند. در حقیقت صوت درمانی مجموعه‌ای از روش‌های درمانی است که می‌توان با کمک آنها مشکلات موجود بر سر راه آواهای صوتی در حنجره را از بین برد و برای تقویت تارهای صوتی، پیشگیری یا درمان اختلالات صوتی، گرفتگی صدا و لارنژیت استفاده می‌شود.

در این روش درمانی گفتار درمانگر، متناسب با شرایطی که فرد بیمار دارد، تمرین‌هایی خاصی را برنامه‌ریزی کرده و به او آموزش می‌دهد. روش‌هایی که متخصص گفتار درمانی تدوین می‌کند، منجر به درمان اختلالات صدا مانند بد صدایی، گرفتگی صدا یا دردهای حنجره در هنگام تنفس کشیدن می‌شود.

یکی از قسمت‌های مهمی که در صوت درمانی به آن پرداخته می‌شود، بهداشت صوتی و پیشگیری از اختلالات صدا است. این روش بیشتر برای کسانی که از صدای خود زیاد استفاده می‌کنند، مانند خوانندگان، مجریان یا هنرپیشه‌ها کارایی دارد. به طور‌کلی در کشورهای پیشرفته دنیا افرادی که به صورت حرفه‌ای از صدای خود استفاده می‌کنند، به کمک روش‌های صوت‌درمانی، صدای خود را تقویت نمود تا از ایجاد اختلال در آن جلوگیری نمایند.

عوامل موثر در ایجاد اختلالات صوتی

اختلالات صوتی که با نام بد آوایی‌های صوتی نیز شناخته می‌شوند، در اثر عواملی مانند برخی از مشکلات سیستم عصبی از قبیل سکته مغزی، پارکینسون، استرس‌های زیاد در هنگام صحبت، افسردگی و بیماری‌های روانی به وجود ‌می‌آیند. همچنین پیش از آشنایی با بهترین مرکز صوت درمانی در ارومیه باید بدانید، این مشکلات می‌توانند به دلیل سبک نادرست زندگی مانند زیاد صحبت کردن، وارد آوردن فشار زیاد به حنجره، بلند صحبت کردن‌های غیر اصولی، تنفس‌های نامنظم حین صحبت کردن، ایجاد صداهای نامناسب و کشیدگی چین صوتی ظاهر شوند. تغییرات فیزیولوژیکی مانند بروز فلج‌های یک طرفه یا دو طرفه تارهای صوتی، وجود ضایعات متفاوتی بر روی تارهای صوتی حقیقی یا کاذب و در نهایت وجود توده‌های مختلف در جعبه حنجره، از عوامل اصلی ابتلا به اختلالات صوتی هستند.

تاریخچه صوت درمانی

به عنوان اولین کسی که اعلام کرد صوت می‌تواند به شکل موسیقی یا زمینه آهنگ، تاثیر شفابخش و درمانی داشته باشد، می‌توان افلاطون فیلسوف بزرگ یونانی را معرفی کرد. در همان دوران نوازندگان یونان باستان با ایجاد صوت‌ها و آواهایی که با آهنگ درونی بیمار هماهنگ بود، به درمان بیماری‌های بسیاری می‌پرداختند.

در همین راستا می‌توان از نظریه ارسطو مبنی بر نواختن فلوت برای از بین بردن فشارهای عصبی صحبت کرد یا به رویکرد مصریان باستان که صوت را به شکل یک ماده‌ای می‌شناختند و به عنوان روش درمانی از آن استفاده می‌کردند اشاره نمود. همچنین فیثاغورث ریاضیدان بزرگ یونانی ثابت کرد که ارتباط قوی بین حواس و موسیقی وجود دارد و اگر به شکل مناسبی به‌کار گرفته شود، می‌تواند به سلامتی افراد کمک کند.

پس از آن با توجه به تمامی دست نوشته‌های تاریخی که بر جای مانده است، دانشمندان بزرگی مانند فارابی بر تاثیر موسیقی در درمان مشکلات و بیماری‌های مختلف بدن اهتمام ورزیده‌اند. این روند ادامه داشته و در کشورهایی مانند چین، ژاپن، استرالیا و هند نیز آثار تاریخی بسیاری در زمینه روش‌های درمان با موسیقی و اجرای آیین‌های مختلفی برای تاثیر موسیقی در درمان بیماری‌ها به وجود آمده است.

در راستای شناخت بهترین مرکز صوت درمانی در ارومیه بهتر است بدانید، امروزه در قرن معاصر و علم نوین پزشکی، تحقیقات بسیار زیادی توسط کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، هند و استرالیا در زمینه تاثیر اصوات بر درمان بیماری‌های انجام شده و نتایج بسیار مطلوبی نیز ذر این زمینه به دست آمده است.

بهترین مرکز صوت درمانی در ارومیه کدام است؟

بهترین مرکز درمانی شهر ارومیه مجهز به تجهیزات پیشرفته و به روزترین دستگاه‌های درمان تشخیص مشکلات، اختلالات صوتی و روش‌های درمانی است. این مرکز دارای درمانگران متخصص و دلسوزی بوده که با بررسی وضعیت بیمار و در نظر گرفتن شرایط بدنی او، برای درمان اختلالات و مشکلات صوتی که دارد، برنامه‌‌ای حرفه‌ای را تدوین کرده و فرد بیمار با رعایت آنها می‌تواند مراحل درمانی را با سرعت مناسبی طی کند.

افرادی که در این مرکز مشغول به کار بوده، ضمن مجوز فعالیت از سوی سازمان نظام پزشکی، دارای مدارک معتبر دانشگاهی هستند. آنها با انگیزه بالایی برای درمان مشکلات بیمار اقدام می‌کنند  و جهت افزایش دانش خود در همایش‌ها و کارگاه‌های علمی که در خصوص روش‌های صوت درمانی برگزار می‌شود، حضور فعالی دارند. آنها با دلسوزی فراوان و رابطه صمیمانه‌ای که با فرد بیمار برقرار می‌کنند، تمامی حرکات درمانی را به او آموزش داده تا بیمار با تکرار آنها در منزل بتواند به سرعت بهبود بیماری خود کمک کند.

درخواست مشاوره
شما همراهان عزیز کلینیک رویش می توانید برای رزرو وقت جهت مشاوره رایگان و دریافت پاسخ مشکلات خود و همچنین ارائه بهترین راهکارهای مناسب شما ، فرم را پر کرده و برای ما ارسال نمایید.

روش انجام صوت درمانی در ارومیه

در صوت درمانی، درمانگر با توجه به مشکلی که برای فرد به وجود آمده و با در نظر گرفتن وضعیت بدنی فرد، برای او تمرینات بدنی و مشخصی را تدوین می‌کند. متناسب با میزان مشکل به وجود آمده، بیمار باید برای چند ماه هفته‌ای چند‌بار، به جلسات گفتار درمانی مراجعه کند. لازم به ذکر است معمولا هر جلسه درمانی ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. همچنین درمانگر در مرکز صوت درمانی در ارومیه، برای سرعت بخشیدن به مراحل درمان، تمریناتی را برای اجرا در منزل، به دنبال برنامه تدوین شده در نطر می‌گیرد.

طبق بررسی‌‌ها و تحقیقاتی که در زمین صوت درمانی انجام شده است، متخصصان درمان اختلالات صوتی اعتقاد دارند، در مسیر درمان این بیماری باید ابتدا عوامل بروز مشکلات را بررسی کرده و سپس متناسب با آن روش‌های درمانی را دنبال نمود. به طور مثال اگر عامل ایجاد اختلالات صوتی، ترس و اضطراب باشد، بهترین راه درمانی مراجعه به روانشناس و درمان‌های روانشناختی است. در این حالت تارهای صوتی و صدای بیمار مشکلی ندارد. در واقع بیمار به دلیل مشکلات روانشناختی، به سختی می‌توانند کلمات قابل فهمی را با تارهای صوتی خود ایجاد کند.

در برخی مواقع مانند سکته مغزی، اختلالات صوتی و گفتاری هم‌زمان ایجاد می‌شوند. در این حالت علاوه بر بروز اختلالات کلامی، فرد بیمار در بلع غذا نیز دچار مشکل می‌شود. انجام حرکاتی مانند شکل‌گیری آواهای صوتی در دهان و گلو، همچنین آموزش تقویت عضلات گلو برای بلع مناسب و نوشیدن صحیح، از جمله روش‌های درمانی برای از بین بردن این عارضه به حساب می‌آیند.

چه کسانی به صدا درمانی نیاز دارند؟

صدا درمانی برای کودکان و بزرگسالانی که دچار مشکلات و اختلالات صوتی شده‌اند ضرورت دارد و تمامی مشکلات صوتی مانند موارد زیر را پوشش می‌دهد.

لارنژیت

لارنژیت که مربوط به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است، باعث تحریک و متورم شدن حنجره می‌شود. معمولاً با برطرف شدن بیماری زمینه‌ای مشکل نیز رفع می‌گردد.

نارسایی عضلاتی

این عارضه به دلیل استرس بیش از حدی که بر روی تارهای صوتی به وجود می‌آورد باعث سفت شدن عضلات و ایجاد اختلالات صوتی می‌َشود.

نارسایی اسپاسمودیک

نارسایی اسپاسمودیک یا اسپاسم و لرزش در تارهای صوتی، باعث ایجاد وقفه‌های دوره‌ای در گفتار می‌گردد. این عارضه که در مرکز صوت درمانی در ارومیه درمان می‌شود، یک اختلال عصبی است که منشاء اختلالات صوتی بسیاری محسوب می‌شود.

وی‌سی‌دی

اختلالات عملکرد تارهای صوتی یا وی‌سی‌دی که باعث می‌شوند تارهای صوتی به درستی ارتعاش نکنند و اصوات نامفهوم به گوش برسند از عوامل مهم مشکلات صوتی به حساب می‌آیند.

توده‌های حنجره

وجود ضایعات خوش‌خیم و غیر‌سرطانی که روی تارهای صوتی ایجاد می‌شود و می‌تواند شامل ندول، پولیپ و کیست باشد از مشکلات صوتی محسوب می‌شوند.

شیوه زندگی

افرادی که زیاد صحبت می‌کنند مانند معلمان، وکلا، خواننده‌ها، هنرپیشه‌ها بیشتر در معرض ابتلا به این اختلالات هستند.

فرج تارهای صوتی

برخی از اسکارها و آسیب‌های عصبی باعث می‌شود که یک یا دو تار صوتی هیچ حرکتی نداشته یا اینکه حرکت آن کاهش پیدا کند. در این صورت شما نمی‌توانید کنترلی بر روی آن تار صوتی داشته باشید. این مشکل که فرج تارهای صوتی نام دارد می‌تواند باعث گرفتگی صدا و مشکلات دیسفاژی یا تنگی نفس شود.

تکنیک های صوت درمانی چیست؟

برای درمان ناهنجاری‌ها و بد آوایی‌های صوتی می‌توان از طریق تمرین‌هایی که درمانگر در نظر می‌گیرد و به فرد بیمار آموزش می‌دهد، صدا را تقویت نموده و مشکلات و اختلالات صوتی را از بین برد. یکی از روش‌های درمانی اختلالات صوتی، تمرینات تنفسی است که در آن فرد بیمار با کمک دیافراگم، نفس خود را با حجم بیشتری نگاه داشته و به هماهنگی بین تنفس و گفتار تمرکز می‌کند. بهبود عملکرد نفس کشیدن و کنترل عضله دیافراگم، می‌تواند بسیاری از این مشکلات را درمان کند. همچنین درمانگر تمریناتی را برای تقویت عضلات دهان و فک برنامه‌ریزی می‌کند تا به کمک آن، بیمار بتواند آواها را بهتر تلفظ نماید.

درمانگر در مرکز صوت درمانی در ارومیه با انجام تمرینات مخصوصی مانند ماساژ روی گلو و حنجره که منوال تراپی نام دارد، به آرام کردن فرد بیمار و حذف تنش‌های او، برای تمرکز بیشتر روی تارهای صوتی می‌پردازد. تمرین‌هایی که برای کاهش تنش برنامه‌ریزی می‌شوند جهت درمان ناهنجاری‌های صوتی بسیار موثر هستند.

در این برنامه درمانی حرکت‌های ورزشی تدوین می‌گردد، تا با کمک تقویت عضلات بدن، بیمار بتواند تمرکز بیشتری بر روی صحبت کردن خود داشته باشد. در این برنامه تمرینات ویژه‌ای، برای شکل‌گیری بهتر آواها و صوت در دهان و گلو وجود دارند که بیمار به کمک آنها می‌تواند، مشکلات گفتاری خود را مرتفع سازد.

رفع برخی از مشکلات فیزیولوژیک چین‌های صوتی برای از بین بردن گرفتگی‌های صدا، آموزش صحیح استفاده از صدا در فرکانس‌های مختلف متناسب با سن و جنسیت شخص، تمرینات مخصوص به هماهنگی گفتار حین آوا سازی، تمرین‌های ویژه‌ای برای بالا بردن سطح تحمل چین‌های صوتی و تمرینات ساخت صدا برای تقویت تارهای صوتی از جمله روش‌هایی هستند که در پروسه صوت درمانی به کار می‌روند.

موارد کاربرد صوت درمانی

 روش‌هایی که برای از بین بردن اختلالات صوتی توسط درمانگر تدوین می‌شوند، برای درمان اکثر این اختلالات و بد آوایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نتایج مثبتی را به ‌همراه دارند. برخی از موارد کاربرد صوت درمانی عبارتند از:

تصاویر نحوه انجام انجام صوت درمانی در ارومیه

انواع اختلالات صوت درمانی در ارومیه

اختلالات صوتی بر روی حنجره یا جعبه صدا که محل قرارگیری تارهای صوتی و ماهیچه‌های آن است، اثر گذاشته و می‌تواند باعث تغییر مداوم یا نا‌سازگاری‌های صوتی شود. کسانی که دچار اختلالات صدا می‌شوند، با تغییرات مکرر صدای خود روبرو شده و صوت ناهنجاری از آنها به گوش می‌رسد. ممکن است که صدای این افراد، خشک و مصنوعی شده یا در مواردی با از دست دادن تدریجی قدرت آن، صدایی از آنها شنیده نشود. بر این اساس اختلاط صوتی را می‌توان به چند دسته زیر تقسیم کرد.

اختلالات صوتی عملکردی

این اختلالات به دلیل بلند صحبت کردن یا وارد آوردن فشار زیاد به تارهای صوتی ایجاد می‌شوند. استرس از عواملی مهم بروز این نوع اختلال محسوب می‌شود.

اختلالات صوتی عضوی

اختلالات صوتی عضوی در اثر تغییرات در ساختار حنجره به وجود می‌آیند. تغییراتی مانند گره‌های صوتی یا فلج تارهای صوتی که ممکن است پس از عمل در ناحیه حنجره بروز کنند، برخی از این اختلالات را تشکیل می‌دهند. سیگار کشیدن، سکته مغزی و سرطان حنجره نیز از عوامل ایجاد مشکلات صوتی عضوی شناخته می‌شوند.

اختلالات صوتی روانشناختی

اختلالات صوتی روانشناختی در اثر مشکلات روحی، استرس‌های شدید، بیماری‌های مزمن عصبی یا هیجانات روحی مانند غم از دست دادن عزیزی به وجود می‌آیند.

روش‌های پیشگیری از اختلالات صوتی

افرادی که دچار مشکلات و اختلالات صوتی هستند برای تسریع در مراحل درمان، ‌می‌توانند تمامی تمرینات درمانگر را در منزل نیز تکرار کنند. همچنین پس از اتمام دوره بهتر است که تمرینات را به صورت منظم در منزل ادامه دهند تا از بازگشت مشکلات صوتی جلوگیری نمایند. پس از درمان در مرکز صوت درمانی در ارومیه بهتر است کمتر از صدای خود استفاده کنید، بیشتر به آن استراحت دهید و با صدای بلند حرف نزنید. به دلیل اینکه در هنگام نجوا کردن فشار زیادی به تارها و رشته‌های صوتی وارد می‌شود، این سبک صحبت ایده خوبی برای کنترل صدا و استراحت دادن به آن محسوب نمی‌شود. اگر تمایل دارید از صدای خود محافظت کنید بهتر است کمتر صحبت کنید.

سخن آخر

در این مقاله در زمینه عوامل مهم بروز اختلالات صوتی و روش‌های درمان این مشکلات، مطالبی را برای آگاهی شما بیان نمودیم. با توجه به تاثیری که این مشکل بر کیفیت زندگی افراد دارد، باید مراحل درمان را جدی گرفته و برای سرعت بخشیدن به آن، به مراکز درمانی پیشرفته‌ای که جدیدترین متدهای درمانی را به کمک درمانگران حرفه‌ای و کاربلد تدوین و اجرا می‌کنند مراجعه نمایید.

04433433173

برای دریافت مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

04433433173

برای دریافت مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

سوالات متداول

صوت درمانی برای همه افرادی که از اختلالات صوتی رنج می‌برند، مفید است. این شامل خوانندگان، سخنرانان، مدرسین و دیگر افراد حرفه‌ای است که به طور مداوم از صدای خود استفاده می‌کنند. در مجموعه توانبخشی و گفتار درمانی رویش متخصصان با ارزیابی دقیق شرایط بیمار، برنامه‌‌ی درمانی سفارشی را برای هر فرد طراحی می‌کنند.

تمرین‌های متنوعی بسته به نیاز فرد بیمار در مجموعه رویش ارائه می‌شود که شامل تمرینات تنفسی، تقویت عضلات گلو و دهان، تمرینات تلفظ و تکنیک‌های آرام‌سازی گلو می‌باشد. این تمرینات هدفمند، به بیماران کمک می‌کنند تا بر مشکلات صدای خود غلبه کرده و به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنند.

صوت درمانی بیش از یک روش تک‌بُعدی نیست. این شیوه درمانی به صورت جامع بر روی بهبود کیفی و کمی صدا از طریق روش‌های طبیعی و فیزیولوژیک اثر می‌گذارد و به فرد کمک می‌کند تا بدون نیاز به داروهای شیمیایی یا جراحی‌، صدای خود را بهبود ببخشد.

انواع مختلفی از اختلالات صدایی مانند لارنژیت، نارسایی اسپاسمودیک، وی‌سی‌دی (اختلالات عملکرد تارهای صوتی)، توده‌های حنجره و چین‌های صوتی را می‌توان با استفاده از روش‌های مدرن صوت درمانی در مجموعه رویش درمان کرد.

کلید پیشگیری از اختلالات صوتی، استفاده صحیح و بهینه از صدا است. مجموعه رویش به بیماران آموزش‌های لازم برای اعمال فشار مناسب به تارهای صوتی، استفاده درست از تکنیک‌های تنفسی و نحوه مراقبت از صدا را می‌دهد تا از بروز یا بازگشت مشکلات صوتی جلوگیری کند.

نظرات مراجعه کنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *