کاردرمانی در ارومیه

کار درمانی در ارومیه

احتمالا برای خود یا عزیزانتان این مورد پیش آمده که پزشک متخصص برای ادامه روند درمان پیشنهاد نموده که به کاردرمانی مراجعه نمایید. انتخاب یک مجموعه کار درمانی که بتواند در روند بهبود بیمار تاثیر مثبت بگذارد خیلی مهم است. برای انتخاب بهترین کاردرمانی در ارومیه باید موارد مهمی مثل تیم متخصص، تجهیزات پیشرفته، ارائه خدمات شخصی سازی شده و … را بررسی نمود. 

در اینجا قصد داریم شما را با کار درمانی آشنا نموده و بهترین مشخصات بهترین کار درمانی در ارومیه را معرفی کنیم. پس با ما همراه باشد.

آیکن سبز رنگ تیم
تیم مجرب
با سال ها تجربه عملی و عملی
با علم روز دنیا
با پرسنل تحصیل کرده در خارج از کشور
آیکن تجهیزات پزشکی
تجهیزات بروز
دارای بروزترین تجهیزان توانبخشی
متدهای روز دنیا
استفاد از روش های درمانی بروز دنیا

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی از زیر شاخه‌های مبحث درمانی توانبخشی محسوب می‌گردد که در مراکز کار درمانی در ارومیه به آن پرداخته می‌شود. این روش درمانی با کمک تکنیک‌هایی که دارد می‌تواند تمامی توانمندی‌های فرد بیمار را مورد ارزیابی قرار داده و متناسب با مشکلات ذهنی، جسمی و روانی شخص بیمار به درمان او بپردازد. اختلال در پردازش‌های حسی یادگیری، کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم یا بیش فعالی، افراد مبتلا به مشکلات یادگیری، مشکلاتی در زمینه سلامت روان و رفتار، نقص‌های مادرزادی، سرطان، فلج‌مغزی و دیگر بیماری‌های مزمن از جمله مواردی هستند که برای درمان نیاز به گذراندن دوره‌های کاردرمانی دارند.

در حقیقت کاردرمانی شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، تمرین‌ها و آموزش‌های درمانی می‌شود که برای تقویت توانایی‌های فرد بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مجموعه روش‌های درمانی، در نهایت باعث می‌شوند که بیمار بتواند با کمک آنها به صورت مستقل از دیگران، کارهای خود را انجام دهد. کاردرمانی در تمامی سنین، برای بزرگسالان و کودکان انجام می‌شود و به بیمار کمک می‌کند پس از گذراندن دوره درمانی به زندگی عادی خود بازگردد.

مسلط شدن به مهارت‌های اصلی زندگی مانند غذا‌ خوردن و لباس پوشیدن همچنین تسهیل انجام مهارت‌های رشدی حرکتی مانند ایستادن و راه رفتن از انواع خدمات کاردرمانی محسوب می‌شوند. همچنین گذراندن موفقیت‌آموز دوره‌های کاردرمانی باعث تعدیل مشکلات ناشی از اختلالات یکپارچگی حسی، رفع مشکلات تعادلی، افزایش رفتارهای مثبت در جامعه و کاهش خشم و ناامیدی در فرد بیمار می‌گردد.

کاردرمانگر کیست؟

افرادی که در رشته کاردرمانی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و در مراکز توانبخشی شروع به فعالیت می‌کنند، کار درمانگر نامیده می‌شوند. این افراد در مقطع کارشناسی رشته زیست‌شناسی، روانشناسی، علوم بهداشتی تحصیل کرده یا دارای مدرک کارشناسی ارشد کاردرمانی و دکترای این رشته تحصیلی هستند.

این افراد که معمولا با نام اختصاری  OT شناخته می‌شوند، در دو سطح حرفه‌ای یا مبتدی در مراکز کار درمانی در ارومیه به فعالیت می‌پردازند. افرادی که در سطح حرفه‌ای مشغول به کار هستند همان کاردرمانگران مراکز کاردرمانی یا توانبخشی محسوب هستند که کلیه امور مربوط به مراحل درمان بیمار را تدوین می‌کنند. در مقابل سطح مبتدی وجود دارد که شامل دستیاران کاردرمانگران می‌شود. این افراد دارای مدرک کاردانی  OTA بوده و نمی‌توانند برنامه درمانی فرد بیمار را تهیه نمایند و فقط برای کمک به کاردرمانگران در مرکز درمانی فعالیت می‌کنند. تمام افرادی که در این زمینه در مراکز کاردرمانی مشغول به کار هستند در آزمون صدور گواهینامه ملی شرکت کرده و پس از موفقیت، اجازه فعالیت را خواهند داشت.

کار درمانگران به بیماران و مراجعین کمک کرده تا توانایی‌های خود را باز یابند و پس از پرورش آنها به زندگی خود به صورت مستقل ادامه دهند. آنها در ابتدا تمامی جوانب زندگی فرد بیمار را مورد بررسی قرار داده و پس از ارزیابی مشکلات او، متناسب با ناهنجاری‌هایی که دارد، بهترین روش درمانی را تدوین می‌کند. فرد درمانگر برای انتخاب روش درمانی مناسب باید بداند که بیمار تا چه اندازه از مشکلی که دارد رنج می‌برد و این مشکلات تا چه حدی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده‌اند. سپس با در نظر داشتن تمامی نکات لازم، متناسب با آناتومی و فیزیولوژی بدن فرد بیمار، برنامه‌ای جامع و مدون را برای درمان او در نظر می‌گیرد.

ویژگی های یک کار درمانگر خوب چیست؟

فرد بیمار به دلیل مشکلاتی که دارد بی‌حوصله، زودرنج و کمی عجول می‌شود. از این رو درمانگری که  برای درمان فرد بیمار با او در ارتباط است، باید صبر و حوصله بالایی داشته باشد و بتواند ارتباط خوبی با بیمار برقرار کند. این مسئله مهم برای کسانی که در زمینه کاردرمانی کودکان فعالیت می‌کنند از اهمیت بالاتری برخوردار است. درمانگر کودک که در مراکز کار درمانی در ارومیه فعالیت می‌کند باید از لحاظ عاطفی مشکلات او را درک کرده و برخورد بسیار مناسبی داشته باشد.

اهداف کاردرمانی کودکان چیست؟

یکی از حوزه‌های کاردرمانی در خصوص درمان کودکان بیماری است که به صورت مادرزادی دچار مشکلات حسی حرکتی هستند یا تحت عمل جراحی مجبور به گذراندن دوره‌های درمانی شده‌اند. کاردرمانی کودکان شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های آموزشی اجرایی می‌شود.

در این روش درمانی مربی با شناخت و ارزیابی توانایی‌ها و استعدادهای کودک بیمار به تقویت، رشد و پرورش این استعدادها می‌پردازد. در نهایت به کمک تمامی فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، کودک می‌تواند پس از تقویت ارتباط با محیط اطراف، در تمامی مسائل زندگی و احتیاجات خود به صورت مستقل رفتار کند. برخی از خدمات و روش‌هایی که در زمینه کاردرمانی کودکان انجام می‌شود عبارتند از:

یک کاردرمانگر چه وظایفی دارد؟

فرد درمانگری که در مراکز کار درمانی در ارومیه مشغول به کار است، باید متناسب با مشکلات جسمی و ذهنی بیمار، برنامه درمانی مدونی را در نظر بگیرد تا بتواند استقلال آینده فرد را به او بازگرداند. او باید در این زمینه، تمامی ابزارها و امکاناتی که می‌تواند به بهبود بیمار منتهی شود را به کار بگیرد و آموزش‌ها و تمرینات درمانی را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین یک کاردرمانگر حرفه‌ای باید در تعیین برنامه مورد نظر، تمامی مشکلات جسمی حرکتی بیمار را برای انجام حرکات کاردرمانی لحاظ کند. با این‌کار به بیمار کمک می‌کند  تمام مراحل درمانی خود را با موفقیت و بدون هیچ  مشکلی به اتمام برساند.

درخواست مشاوره
شما همراهان عزیز کلینیک رویش می توانید برای رزرو وقت جهت مشاوره رایگان و دریافت پاسخ مشکلات خود و همچنین ارائه بهترین راهکارهای مناسب شما ، فرم را پر کرده و برای ما ارسال نمایید.

انواع کار درمانی

بنا به مشکلاتی که مراجعین دارند کاردرمانی به سه نوع کاردرمانی‌های ذهنی، جسمی و روانی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی ذهنی به هدف افزایش تمرکز، قدرت درک و تجزیه تحلیل مسائل انجام می‌شود. این روش درمانی به منظور کمک به افرادی که دارای مشکلات روانی از قبیل یادگیری، عزت نفس و ناتوانی‌های مراقبتی  هستند تدوین می‌گردد.

آموزش مفاهیم پایه، تقویت پرورش حافظ، آموزش توانایی‌های مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، تفکر انتزاعی، آموزش رعایت مسائل بهداشتی مانند مسواک‌زدن از جمله مواردی هستند که در این روش درمانی به آنها توجه می‌شود. همچنین آموزش روش‌های برقراری ارتباط با دیگران از مهارت‌هایی به حساب می‌آیند که پس از  گذراندن دوره کاردرمانی، فرد بیمار به آنها دست پیدا خواهد کرد.

در صورتی‌که مراجعه‌کننده کودک باشد، برای انجام مراحل کاردرمانی از روش‌هایی مانند بازی‌درمانی، تکنیک‌های رفتاری و حرکت‌درمانی کمک می‌گیرند. در حقیقت درمانگر برای گذراندن مراحل درمانی، متناسب با میزان رشد مغز کودک به تقویت مفاهیم شناختی، قدرت درک و کسب مهارت‌های لازم بیمار می‌پردازد.

کاردرمانی جسمی

در مراکز کار درمانی در ارومیه افرادی که طی حادثه‌ای یا به صورت مادرزادی با مشکلاتی مانند نقص عضو یا مشکلات جسمی حرکتی مواجه هستند، می‌توانند برای بهبود عملکردهای روزانه خود از روش‌های کاردرمانی کمک بگیرند. با روش‌هایی که در مجموعه کاردرمانی جسمی وجود دارد، الگوهای غلط حرکتی اصلاح می‌شوند و اختلالات حرکتی، مشکلات عصب شناختی و ارتوپدی نیز مرتفع می‌گردند.

با این شیوه‌های درمانی می‌توان مشکلات مانند صافی کف‌پا، انحرافات ستون فقرات، پرانتزی بودن پاها را نیز درمان کرد. در حقیقت امکان درمان و بهبود تمام ناهنجاری‌های اسکلتی و عضلانی بدن با این متد درمانی وجود دارد. همچنین در کاردرمانی حرکتی کودکان، با ایجاد محیطی شاد برای انجام فعالیت‌های مفرح، به مشکلات درمانی نوزادان نارس، کودکانی که دچار مشکلات مادرزادی هستند یا تحت عمل‌های جراحی قرار داشته‌اند پرداخته می‌شود.

کاردرمانی حسی

در کاردرمانی حسی، درمانگر با هدف متعادل سازی و یکپارچه‌کردن پردازش‌های درونی و حسی، ناهنجاری‌های رفتار بیرونی و حرکتی را شناسایی و درمان می‌کند. به عبارت دیگر اگر احساسات عمقی در تمامی افراد اعم از  کودک یا بزرگسال به خوبی پردازش و یکپارچه نشوند، مشکلات خاص رفتاری و شناختی در او بروز می‌کنند.

در این روش درمانی با تقویت پردازش اطلاعات حسی حرکتی، با ایجاد تقویت بین حرکت‌های چشم و دست‌ها، افزایش عمق احساس در فرد بیمار یا کودک، ایجاد تعادل در انجام حرکات، از بین بردن ترس از ارتفاع، تمرین حفظ تعادل حرکات فوقانی و تحتانی، می‌توان به تقویت عملکرد فرد بیمار به ویژه کودکان پرداخت.

تعدیل حسی هم که نوعی از کاربردهای ماساژ درمانی برای بیمار محسوب می‌شود، روش درمانی است برای تقویت عمق احساس افراد که در نهایت منجر به بازگرداندن عملکرد صحیح مفاصل می‌شود. تعدیل حس بویایی، بهبود سطح هوشیاری، کنترل حرکت‌های اضافه بدن از مواردی هستند که در روش‌های درمانی مراکز کار درمانی در ارومیه به آنها پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است این شیوه از کار درمانی بیشتر مناسب کودکان اوتیسم و سندروم دان است.

بهترین کاردرمانی در ارومیه چه ویژگی هایی دارد؟

برای اینکه بهترین مرکز کاردرمانی در شهر ارومیه را شناسایی کنید باید به ویژگی‌هایی که آن مرکز دارد توجه نمایید. در این مرکز تمامی عملیات درمانی توسط کار درمانگرانی که عضو سازمان نظام پزشکی هستند مدیریت می‌شود. این افراد می‌توانند در چند حیطه تخصصی به صورت همزمان کار کرده و ارتباط بین مراحل درمانی بیمار را برقرار کنند. درمانگران این مرکز با شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های علمی، بر دانش خود می‌افزایند و انگیزه، توان جسمی و روحی بسیار بالایی دارند. آنها با آموزش روش‌های درمانی به همراهان بیمار، برای انجام تمرینات درمانی در منزل، به سرعت گذراندن مراحل درمان و بهبود فرد بیمار کمک می‌کنند.

در بهترین مرکز درمانی شهر ارومیه درمانگران از تحصیلات، تخصص و تجربه کافی در خصوص روش‌های نوین کاردرمانگری برخوردار هستند و سابقه درخشانی در این زمینه دارند. این مرکز مجهز به جدیدترین و بروزترین تکنولوژی ها و تجهیزات درمانی است و به کمک آنها، می‌تواند بهترین نتایج را کسب نماید. برقراری رابطه‌ای صمیمانه توسط درمانگر با بیمار به ویژه کودکان، در کنار مراحل درمانی از دیگر ویژگی‌های مرکز فوق به حساب می‌آید.

بهترین مرکز کار درمانی ارومیه، در چه زمینه هایی خدمات ارائه می کند؟

کسانی که برای درمان مشکلات خود به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند شامل کودکانی با مشکلات تاخیری در حرکت، بیماران مبتلا به ام اس و روماتیسم، افراد مبتلا به ضایعات تاندونی، افرادی که سکته مغزی کرده‌اند یا دچار سوختگی‌های شدید شده‌اند می‌شود. همچنین کودکان مبتلا به اختلالات ذهنی، مشکلات عدم توجه و تمرکز، اختلالات یادگیری، بیش فعالی، مشکلات شناختی در این حیطه قرار می‌گیرند. این افراد می‌توانند برای درمان به مراکز کار درمانی در ارومیه مراجعه کنند.

در نهایت می‌توان به بزرگسالی که دچار اختلال روانی مانند هذیان گفتن، بی‌قراری، فوبیا، سوء مصرف مواد و اختلالات خلقی هستند، اشاره نمود که می‌توانند با مراجعه به این مرکز کاردرمانی و کمک گرفتن از درمانگران با تجربه، به وسیله روش‌های نوین درمانی، مشکلات خود را مرتفع سازند.

تصاویر نحوه انجام کار درمانی

کاردرمانی برای چه افرادی مناسب است؟

مراجعه به مراکز درمانی برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند، مانند افرادی که دچار سکته مغزی، آسیب‌های ورزشی و ارتوپدی یا نخاعی شده‌اند مناسب است. برنامه درمانی‌ای که توسط کاردرمانگران تدوین می‌شود برای نابینایان، ناشنوایان و دیگر اختلالات حسی جهت درمان مشکلات حرکتی و رفتاری مناسب محسوب می‌شود.

همچنین افراد مبتلا به اختلالات رفتاری، تمام کسانی که مشکلات یادگیری دارند مانند کودکان اوتیسم،  کودکان بیش فعال یا کسانی که دچار مشکلات ارتباطی مانند اختلالات گفتاری و زبانی هستند، حتی افراد مبتلا به اختلالات بلع می‌توانند برای درمان به این مراکز مراجعه کنند.

هزینه یک دوره کامل کاردرمانی چقدر است؟

تعیین هزینه‌های کاردرمانی در مراکز درمانی توانبخشی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

نوع مشکل بیمار

برای درمان کسانی که دچار مشکلات مختلف جسمی، حرکتی، ذهنی و ارتباطی هستند،  مراحل مشخصی در نظر گرفته می‌شود که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند.

شدت مشکل فرد

شدت بیماری و مشکلی که فرد دارد، ضمن لزوم گذراندن مراحل درمانی مشخص، هزینه‌های متفاوتی را نیز در بر دارد.

تخصص فرد کاردرمانگر

هر چقدر که فرد درمانگر تجربه و تخصص بالاتری داشته باشد، هزینه‌های بیشتری را نیز دریافت می‌کند.

طول درمان

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان از عوامل موثر در مبلغ نهایی پرداختی است.

تجهیزات

هر چقدر مرکز درمانی از تجهیزات و لوازم پیشرفته‌تری استفاده کند، مبالغی که برای درمان دریافت می‌کند افزایش می‌یابد.

نوع کلینیک

مراکز درمانگری به سه دسته خصوصی، دولتی و کلینیک‌های خیریه تقسیم می‌شوند. به طور قطع هزینه‌ای که در کلنیک‌های خصوصی اخذ می‌شود با هزینه‌ای که در مراکز درمانی عمومی کار درمانی در ارومیه دریافت می‌گردد متفاوت خواهد بود. هرچند که هزینه تعرفه‌های کاردرمانی توسط هیئت دولت تعیین می‌شود و عدد مشخص دارد، ولی کلینیک‌ها با توجه به امکاناتی که ارائه می‌کنند، می‌توانند مبالغ کمتر یا بیشتری دریافت کنند. از طرفی برخی از این مراکز  با بیمه‌های مختلفی قرارداد دارند که انتخاب و مراجعه به آنها، تا حدود زیادی هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

توجه به درمان مشکلات و اختلالات رفتاری و حرکتی در تمامی افراد، به ویژه کودکانی که با این مشکلات درگیر هستند از اهمیت بالای برخوردار است. در همین راستا آشنایی با مراحل درمانی و شناخت ویژگی‌های مرکز درمانی مناسب، جهت انتخاب بهترین کلینیک کاردرمانی، نتیجه‌ای را که قصد دارید پس از طی‌کردن مراحل درمانی کسب نمایید، با سرعت و کیفیت بالاتری محقق می‌سازد.

04433433173

برای دریافت مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

04433433173

برای دریافت مشاوره و رزرو وقت تماس بگیرید

سوالات متداول

کاردرمانگر خوب باید صبر و حوصله بالایی داشته باشد، توانایی برقراری ارتباط خوبی با بیماران را داشته باشد و از تخصص، دانش و مهارت‌های لازم برخوردار باشد.

هدف از کاردرمانی کودکان تقویت و توسعه مهارت‌های حرکتی، حسی، شناختی و اجتماعی است تا کودکان بتوانند در محیط اطراف با استقلال و اعتماد به نفس عمل کنند و مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی روزمره را کسب کنند.

کاردرمانی برای افرادی با مشکلات حرکتی، اختلالات حسی، بیماری‌های مزمن، مشکلات یادگیری و ارتباطی، و اختلالات رفتاری مناسب است.

هزینه کاردرمانی بر اساس معیارهایی چون نوع و شدت مشکل بیمار، تجربه کاردرمانگر، نوع و امکانات کلینیک، طول دوره درمان و تجهیزات مورد استفاده متغیر است. این هزینه‌ها در کلینیک‌های خصوصی، دولتی و خیریه متفاوت است و همچنین ممکن است با وجود تعرفه‌های دولتی، برخی مراکز هزینه‌های بیشتر یا کمتری دریافت کنند.

نظرات مراجعه کنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *